Folyamatosan nő az internetezők
vásárlási kedve
A lenti számokból kiderül, hogy egyre fontosabbá válik az interneten való megjelenés minden cég számára. És nagyon nem mindegy, hogy:
hogyan jelenik meg egy cég
(milyen a weblap struktúrája/szerkezete = webergonómia)
és
mennyire könnyen találják meg a vásárlók
(mennyire jól keresőoptimalizált a weblap = keresőoptimalizálás)!
Kutatási adatok forrása: KutatóCentrum és GKIeNet
Diagramadatok forrása: KutatóCentrum
------------------------------------------------------------------------------------------------2005-ben a felnőtt
lakosság alig ¼-e, mára viszont már a 18-64 évesek fele legalább hetente használja az internetet. Az internetezők számának növekedésén túl az elmúlt években az online vásárlási kedv is folyamatosan emelkedett.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Míg tavaly a gyakori (legalább hetente) internetezők 62%-a vásárolt már valaha a világhálón keresztül, az idei felmérés tanúsága szerint mára több mint háromnegyede, azaz 2009-ben a hetente, vagy gyakrabban internetezők 78%-a legalább egyszer élt már az internetes vásárlás lehetőségével. Mind az idei, mind a tavalyi vizsgálat eredményei szerint leginkább a 25-34 évesek, a férfiak, valamint az átlag feletti anyagi körülmények között élők élnek az online vásárlás lehetőségével. Az előző évi adatokhoz viszonyítva ugyanakkor nőtt a fővároson kívül élő, interneten vásárlók aránya.
Az online kereskedelem népszerűségének növekedését a vásárlók számának gyarapodásán túl a vásárlási gyakoriság emelkedése is mutatja.
2008 és 2009 júliusa között az egyszer, vagy annál többször interneten vásárlók között 37%-ról 46%-ra nőtt azok aránya, akik legalább négy alkalommal vettek valamit a világhálón keresztül (a lenti diagram felső részében látható az elmúlt évekre vonatkoztatott adat).
A mindössze egyszer vásárlók aránya 2008 júliusa és 2009 júliusa között 22%-ról 12%-ra csökkent (a lenti diagram alsó részén látható az elmúlt évekre vonatkoztatott adat).
Az internetes vásárlások motiváló tényezői lényegében nem változtak az utóbbi években. Leggyakrabban a gyorsaságot, egyszerűséget és a kedvezőbb árakat említették a megkérdezettek. Az elutasítók többsége a termékek kézzelfoghatóságának hiányát emelték ki legnagyobb hátrányként. Ugyanakkor az internet egyre több lehetőséget kínál ennek ellensúlyozására - például multimédiás termékbemutatók (pl. videó beágyazása), fogyasztói értékelések és vélemények megjelenítése, visszavételi, vagy pénz visszafizetési garancia -, ezek kiaknázása a piackutatók szerint az online vásárlás gyorsabb terjedését segítheti.
A vásárlási kedv növekedése mellett a kínálati oldal is folyamatos bővülést mutat: a GKIeNet adati szerint 2007 októbere óta a regisztrált online kiskereskedések száma 1800-ról 2400-ra nőtt.
Ha szeretnénk lépést tartani a konkurenciával, akkor mindenképpen a vásárlók, azaz a látogatók bevonzása a
weblapunkra, illetve ezek kiszolgálása, valamint megtartása kell, hogy a fő célunk legyen. Az, hogy a „végén hogyan vásárol” (előre utalással bankon keresztül, utánvéttel egy futárnak, bankkártyával online fizet, vagy telefonon bediktálja, esetleg faxon átküldi a rendelést és személyesen készpénzben fizet), már csak formalitás.
A fenti számokból kiderül, hogy egyre fontosabbá válik az interneten való megjelenés minden cég számára. És nagyon nem mindegy, hogy:
hogyan jelenik meg egy cég
(milyen a weblap struktúrája/szerkezete = webergonómia)
és
mennyire könnyen találják meg a vásárlók
(mennyire jól keresőoptimalizált a weblap = keresőoptimalizálás)!
Kutatási adatok forrása: KutatóCentrum és GKIeNet
Diagramadatok forrása: KutatóCentrum