1. hét (1. rész): Hogyan válasszunk keresőszót?
A látogatók legnagyobb része keresőprogramok által jut el a weboldalakra, ezért nem mindegy, hogy egy honlap hányadik helyen szerepel a találati listán!
A keresőprogramok egy adott kulcsszóra történő keresésnél a weboldalakat különböző szempontok szerint értékelik, majd rangsorolják.
Ezeket a keresőket használók (az Internetezők most már több mint 90%-a aktívan használja) az 1-2 oldalon, vagyis az első 20 helyen szereplőket választják ki túlnyomó többséggel, és ezen oldalakat látogatják!
Az egyik legnagyobb probléma, hogy sokan úgy gondolják, ha a cégnevüket beírva az első helyen találhatóak a keresőben, az már maximálisan elegendő a sikerhez. Ön mit írna be a Google-ba, ha szeretné bekereteztetni a családi fotókat? Képkeretezés vagy T.L. Művészeti Műhely Bt.? Egy releváns kifejezést vagy egy cégnevet?
Hát igen, nem mindegy…
Sőt! Életbevágóan fontos a weben, hogy milyen
kulcsszóra vagy kifejezésre optimalizálunk!
Nézzük meg, hogy mire kell odafigyelni a keresőszó kiválasztásánál:
1. lépés:
Legelőször kérdezzük meg a munkatársakat, hogy amikor egy ügyfél bejön az üzletbe, vagy telefonál, akkor konkrétan mit keres. Az a cél, hogy kiderítsük pontosan hogy nevezi a terméket / szolgáltatást, mert ebből kell kiindulni, nem pedig abból, hogy mit szeretnénk ha keresne.
Például:
Kedvenc, és leginkább sokat mondó példám erre: Greslap vagy járólap? Mindkét szó ugyanazt jelenti, csak az egyiket a szakma ismeri a másikat az ügyfelek. A példában szereplő cég a mai napig jogosan büszke rá, hogy folyamatosan képzi a hozzá betérő látogatókat, hiszen ha valaki „tudatlanul” járólapot keres, minden esetben megtanítják neki, hogy valójában azt greslapnak hívják.
Ezt viszont a keresőoptimalizálás kezdetekor jobb elfelejteni. Amikor ezt belátták és a járólap kulcsszót ugyanolyan hévvel kezdték optimalizálni az oldalaikon, egyszercsak elkezdték őket megtalálni a látogatók. Ez után már nem érdekelte őket, hogy a konkurencia esetleg kineveti őket a
szakmaiatlan kifejezésért, mert a bevételük növekedése jobban foglalkoztatott mindenkit.
Arra kell törekedni, hogy az ügyfél nyelvén beszéljünk, vagyis arra optimalizáljunk, amit Ő keres!
2. lépés:
Gondoljuk végig, és válasszuk ki a munkatársak (de akár a beszállítók vagy a legnagyobb partnerek személyes megkérdezése) segítségével összeírt kifejezésekből a legígéretesebbnek tűnőket, vagyis azokat, amiket a legtöbben keresnek. Ezek igazán nagy segítséget fognak jelenteni a további kutatáshoz.
3. lépés:
Kérdezzük meg a Google-t. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nem kell kitalálnunk milyen szókapcsolatban, toldalékkal, vagy milyen igeidőben keresi az internetezők többsége az imént összeírt kulcsszavakat, mert a Google ezt megmondja nekünk. (A világon a felhasználók kétharmada ezt a webkeresőt használja, Magyarországon pedig kilencven százalékos a cég piaci részesedése, már ami az úgynevezett szabad szavas keresőket illeti.)
A T.L. Művészeti Műhely Bt. és a képkeretezés példájára visszatérve
nézzük meg lépésről lépésre, hogyan használható a Google a legjobb kulcsszavak kiválasztásához.
Erre a linkre kattintva juthat el regisztrációs kötelezettség nélkül a Google kulcsszó-választó segédlethez:
Keyword Tool External
Vagy másolja be böngészője címsorába az alábbi sort:
https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal?forceLegacy=true
#Google Keywords 1
Először kezdjük a listánkon a legtöbbek által keresett kulcsszóval. Náluk ez kicsit sem meglepő módon a képkeretezés.
Írjuk be a kulcsszót a segédeszközbe, majd az ellenőrző karaktereket is, és kattintsunk a "Keresés" gombra.
Érdemes lehet kipróbálni "Csak a saját keresési kifejezéseimhez szorosan kapcsolódó ötletek megjelenítése" opciót illetve, ha már gyakorlottak vagyunk a "Haladó beállítások"-at.
Ekkor egy listát kapunk, egyrészt a megadott kifejezéshez kapcsolódó, másrészt a további, megfontolásra érdemes kulcsszavak listáját.
#Google Keywords 2
Akkor kapjuk a legátfogóbb statisztikát, ha a megjelenítendő oszlopoknál
„Az összes oszlop” -t választjuk. Így a Google által a kulcsszavakra gyűjtött összes adatot láthatjuk.
Fussunk végig gyorsan a fontosabb megjelenített adatokon:
Becsült átlagos CPC (kattintásonkénti költség)
Jelzi azt az átlagos költséget, amikor egy felhasználó rákattint az Ön Google hirdetésére a társított kulcsszónál. A költség a Becsült hirdetési pozíció oszlopban megjelenített pozíciótartománytól függ.
Verseny
Az adott kulcsszóval kapcsolatban ajánlatot tevő hirdetők relatív mennyiségét mutató adat.
Helyi havi keresések
Az előző hónapban végrehajtott keresési lekérdezések hozzávetőleges száma.
Globális havi keresések
Az előző 12 hónap alatt havonta végrehajtott keresési lekérdezések hozzávetőleges száma.
Helyi keresési trendek
A kulcsszó forgalmának ingadozása az előző 12 hónapos időszakban. Az egyes sávok az egyes hónapokat jelölik.
Forrás: adwords.google.com
#Google Keywords 3
Valószínűleg most úgy gondolja, hogy túl sok a találat, sok olyan kulcsszó van a listában, ami Önt nem érinti, vagy nem érdekli, esetleg olyan kevés a keresések száma, hogy nem éri meg foglalkozni vele.
Nos, akkor rendezzük kicsit a képet.
A "Letöltés" / "Mind"-re kattintva lehetőségünk van a listánkból egy .csv fájlt készíteni, vagyis egy pontosvesszővel tagolt állományt. A legjobb, ha a .csv (excel-hez) letöltési módot választjuk, (ezzel igen egyszerűen dolgozhatunk tovább), ezután mentsük el a fájlt.
Egy adathalmazt kaptunk, amit kedvünk szerint könnyedén rendezhetünk. Én néhány oszlopot hagytam az elemzéshez és összehasonlításhoz. (A hirdetői versenyt azért, hogy tudjam mekkora az ilyen fajta aktivitása a konkurenciának, a keresési forgalmakat azért, hogy egyértelmű legyen melyiket hányan keresik.)
Kékkel jelöltem azokat a kulcsszavakat, amelyekkel azért nem dolgozom tovább, mert igen csekély a keresési forgalma. Igaz, hogy többen keresik a zölddel jelölteket, viszont nem tartoznak a tevékenységi körbe, így ezek sem maradnak a listában.
#Google Keywords 4
A képkeretezésen kívül még két kifejezést megvizsgáltam: a kasírozás és a float üveg kifejezéseket (a nagy megrendelők keresnek ezekre a kifejezésekre). Ezek után így fest az optimalizálandó kulcsszavak összesítése:
Ezzel a végére értünk a minket érintő legrelevánsabb keresőszavak kiválasztásának. Természetesen érdemes még bővíteni a kulcsszavak listáját és tovább kutatni az általunk fontosnak ítélt témákban, így előbb-utóbb a célpiac minden szegmensét le tudjuk fedni a keresőrendszeren keresztül!
Következő témánk (1. hét 2. rész):
Hogyan válasszunk jó domain nevet?
Jó munkát kívánok!
Üdvözlettel:
Reményi László
www.keresooptimalizalas-szakerto.hu