Regisztráljon az INGYENES Keresőoptimalizálási Tanácsok Hírlevélre!
Keresőoptimalizálás Hírlevél Regisztráció
*
*
A * jelölésű mezők kitöltése kötelező!
9 HETES INGYENES
Keresőoptimalizálás
Tanácsok Hírlevél
A Keresőoptimalizálás Tanácsok Hírlevél témái:
  • Hogyan válasszunk keresőszót, domain nevet?
  • Hogyan alakítsuk ki a tartalmat?
  • Milyen elveket követ a Google a találati lista kialakításánál?
  • Segédeszközök, programok. Beállítások a keresőoptimalizáláshoz.
  • A PageRank (fontossági mérce) és az oldalunkra mutató linkek vizsgálata, viszontlinkek felkutatása, állapotellenőrzés.
  • Beállítások a weblapon: A legfontosabb „meta” bejegyzések megadása.
  • Vizsgáljuk meg "Google szemmel" a weblapunkat.
    • Statisztika készítése
    • Mi az, amit el tud olvasni (vagyis egyáltalán lát a kereső) és mi az amit nem?
  • Konkurenciaelemzés, avagy hogyan csinálják a versenytársak...
  • Nem vagyunk a találati listában, bár mindent megtettünk? Ott vagyunk, de azt az oldalt nem szeretnénk megmutatni?
    • Ne akarjuk manipulálni a Google-t!! Sokat veszíthetünk rajta!
    • A nem kívánt oldalak eltávolítása a Google-ból (büntetett, elavult vagy korlátozott hozzáférésű oldalak)



2. hét: Hogyan alakítsuk ki a tartalmat?

Mire figyeljünk?


A weblap tartalma kiemelt fontosságú a keresőoptimalizálás szempontjából, hiszen a keresőprogramok - érthető okokból - olyan találatokat szeretnének megjeleníteni, ahol a tartalom a látogató számára a leginformatívabb. Minél tartalmasabb, értékesebb egy oldal, a kereső annál fontosabbnak tartja azt, és annál jobb pozícióra fogja helyezni a találati listán.

Hogy mi számít tartalmas és értékes oldalnak? Az, amelyik megfelelő mennyiségű információval szolgál a témáról (tehát nem két-három mondat az egész oldal), amelyiken elégszer szerepel a keresett szó vagy kifejezés (de ne minden második szó a kulcsszó legyen), és amelyik nem gördít akadályokat a kereső oldal-feltérképezési rendszere útjába (pl. a szöveg nem a képekben vagy Flash-ben van elrejtve).




Összegezve tehát a mai témánkat:
  • Az oldal tartalmának összeállításakor törekedjük a téma kifejtésére, ne csak két mondatból álljon egy oldal, hanem igyekezzünk hasznos és tartalmas információt elhelyezni az oldalon, amiben a keresett szó többször szerepel.
  • Próbáljunk olyan oldalt létrehozni, amely emberi olvasatra is tetszetős, átlátható, hasznos és értékes.
  • A Google számára fontos, hogy minél jobban kiszolgálja az embereket, ezért törekszik arra, hogy a keresések során a legrelevánsabb oldalakat helyezze előtérbe, ezért ne gátoljuk az oldal tartalmának vizsgálatában.



Állandó kérdés szokott lenni, hogy:
„Hányszor szerepeljen a kulcsszó a szövegben?”

Minden weboldal, minden tartalom, minden kialakítás és szerkezet, minden konkurens oldal más és más, így erre nem fogok tudni egy konkrét számot mondani, ami standard módon mindenre és mindenkire igaz.


Elmélet!
  • Weblap = a www.oldalneve.hu domain alatt szereplő összes oldal tartalma
  • Weboldal = a weblap egy oldala


Számot nem, de arányt lehet meghatározni az összes oldaltartalom és a benne szereplő kulcsszavak számára vonatkozóan:
Ha az oldaltartalmat 100%-nak tekintjük (menüpontokkal, fejléccel, képekkel, egyszóval az oldalon (az oldal forrásában) szereplő minden egyes betűvel együtt), akkor a kulcsszavak ehhez képest – saját tapasztalatok alapján – körülbelül 1-5%-os arányt képviseljenek.

Van elég sokféle vélemény ezekkel a számokkal kapcsolatban. Néhányan azt mondják, hogy ez az arány akár 0,2%-tól 3%-ig elfogadható, viszont volt már olyan is, hogy 10-12%-ot tanácsoltak. A maximum 1-5%-os kulcsszóarány nálam jól bevált.




A keresőrobotok általában csak a weblap szöveges tartalmát vizsgálják,
ezért a feltérképezéshez és az indexeléshez a tartalomnak
szöveges formátumúnak kell lennie!

Elmélet!
  • Flash = látványos képmozgásokat tesz lehetővé, segítségével a webfejlesztők különböző grafikus eszközöket, képeket, és animációkat, különleges effekteket, hanghatásokat készíthetnek.
  • Keresőrobot / robot = a keresőrendszerek kutatóprogramjai, amelyek szüntelenül pásztázzák az internetet, vizsgálják a weblapokat és gyűjtik a rajtuk szereplő információkat.
  • Weblap feltérképezése = a weblapon szereplő oldalak listája, amelyeket a kereső létező oldalnak tekint.
  • Oldalak indexelése = a robotok által az adott oldalon összegyűjtött és letárolt tartalom.



# Flash

A Google és a Flash:

A Google most már képes egyes Flash állományokat vizsgálni (az önálló Flash weblapokat és a Flash modulokat, például gombokat és menüket is) és az itt szereplő szöveges tartalmat is tudja indexelni, de ezt nem minden keresőmotor képes megtenni, így azok a Flash-t értelmezni, "olvasni" NEM TUDJÁK! Nekünk pedig az a szándékunk, hogy a kereső lássa azokat a tartalmakat, melyeket optimalizálunk.

Hogy a Flash fájlokba beágyazott tartalmat kétség kívül el tudja érni a Google, a Yahoo és minden más kereső is, szöveges formában is elérhetővé kell tennünk a tartalmat, ellenkező esetben nem tudnak hozzáférni a keresőrobotok.

A Google feltérképezési és indexelési képessége minden általunk - felhasználók által - látható szöveges tartalomra kiterjed, és már megtalálja, és követni is tudja a Flash fájlokban elhelyezett URL-eket (másik oldalra, vagy egy teljesen más weblapra mutató link).




# Silverlight és más multimédiás formátumok

A Google és a Silverlight, valamint más multimédiás formátumok:

A Google fel tudja térképezni és képes indexelni a Flash fájlok tartalmát, de továbbra is problémái vannak azonban az egyéb multimédiás formátumok (például a Silverlight) tartalmának elérésével. Az ilyen multimédiás formátumok természetüknél fogva vizuálisak, ezért problémákat okozhatnak a robotoknak.

Ugyan a szöveget és a linkeket ki tudják vonni belőlük, de a szerkezet és a környezet nélkül. A multimédiás tervezők ráadásul a szöveget gyakran grafikus formában adják meg, és mivel a Google nem ismeri fel a képeken szereplő szavakat, fontos kulcsszavak kerülhetik el a figyelmét. Tehát, ha tudják is indexelni a tartalmat, előfordulhat, hogy nem kerül az indexbe a szöveg, a tartalom vagy a linkek egy része.




# Képek

A Google és a képek:

Ne ágyazzunk be nagy mennyiségű szöveget a képekbe, kulcsszót vagy kulcs kifejezést pedig egyáltalán ne, mert a keresőrobotok nem tudják indexelni a képekben elhelyezett szöveget!

E helyett adjunk részletes képfeliratokat és képleírásokat, mert a Google ezeket használja fel a weboldal indexeléséhez.




# Videofájlok

A Goolge és a videofájlok:

A keresőrobot nem tudja feltérképezni a videofájlok tartalmát, ezért fontos, hogy a weblapon elhelyezett videofelvételekről információkat helyezzünk el a szövegben. Elkészíthető például a videoanyag átirata (bár ez hosszabb fájloknál igen megerőltető feladat), vagy a forráskódban részletes leírás adható meg. Ezzel kapcsolatban, mivel programozói tudást igényel, fel kell keresnünk a weblapunk karbantartóját, üzemeltetőjét.




# Frame és iFrame keretek

A Goole és a Frame / iFrame keretek:


Elmélet!

  • Frame = a HTML programozási nyelvbe utólag bevezetett kiegészítés, mellyel egy weboldalt több (önállóan formázható, mozgatható és hivatkozható) keretre vagy mezőre lehet osztani.


A weboldalakon tartalom megjelenítésére néha Frame-eket használnak. Előfordulhat, hogy az ilyen kereteken keresztül megjelenített tartalmat a Google rendszer nem indexeli és nem jeleníti meg a keresési eredményei között, mert egyszerűen meggátoljuk őt a keret alkalmazásával. Ezt megfontolva érdemesebb kerülnünk a Frame és az iFrame keretek használatát a tartalom megjelenítéséhez.

Amennyiben weblapunk mégis tartalmaz kereteket, ne felejtsünk el kiegészítő, szöveges alapú linkeket alkalmazni a tartalomban, mert ezek nélkül akár az is előfordulhat, hogy egy oldalunk tartalmának bizonyos részét ugyan meg tudja nézni a kereső, de ugyanannak az oldalnak egy másik részét már nem. És hát mi történik akkor, ha éppen azt a részét nem látja, amelyikben a menük vannak? Egyoldalas weblapként kezeli a weblapunkat, mert nem találja az adott domain névre épített többi oldalt.

HOGY MIÉRT HASZNÁLJÁK A WEBLAPKÉSZÍTŐK MÉGIS? Mert igazán egyszerű, gyors programozásra ad lehetőséget, és mert valószínűleg ők nincsenek tisztában azzal, hogy mekkora keresőoptimalizálás-gyilkos megoldást választanak.




Miért fontos, hogy weboldalunk bejárható legyen?

Mert hiába dolgozunk, ha a keresők számára láthatatlan a munkánk...

Mert hiába optimalizáljuk a weblap egyes oldalait, hiába helyezzük el a kulcsszavakat megfelelő arányban, hiába töltjük az időnket képfeliratok és videofájlok tartalmának átírásával, ha a kereső nem látja a munkákat! Ekkor esélyünk sincs, hogy egyáltalán felkerüljünk a kiválasztott szavakkal a találati listára a gondosan keresőoptimalizált oldalakkal.



Ezzel együtt fontos megjegyezni és weblapunk minden módosításánál szem előtt tartani,
hogy a tartalmak emberek számára készülnek, nem pedig a robotnak!





Következő témánk (3. hét):
Milyen elveket követ a Google a találati lista kialakításánál?





Jó munkát kívánok!




Üdvözlettel:

Reményi László
www.keresooptimalizalas-szakerto.hu


A
KERESŐOPTIMALIZÁLÁS
SZAKÉRTŐJE
A weblap a WEB-SET rendszeren üzemel. Készítette a BIT-Hungary Kft.