3. hét (1. rész): Milyen elveket követ a Google a találati lista kialakításánál?
Most, hogy már tudjuk, hogyan válasszuk ki a megfelelő kulcsszavakat, domain nevet, és azt is, hogy mire kell figyelni a tartalom kialakításánál, nézzük meg, hogy a Google milyen alapelveket követ a keresési eredmények kialakításánál.
Nagyon fontos tisztában lenni ezekkel az iránymutatókkal, mert a következő témák szinte mindegyikében jelen lesznek.
A hagyományos (régi) keresőoptimalizálás lényege, hogy a fajsúlyos szavakat (kulcsszavakat) a lehető legtöbbször helyezzük el az oldalakon és a weblap forrásában a „meta keywords”-ben (részletek a 2. pontban), amit a keresők jó szemmel néznek, és rendszerint a kulcsszavak mennyisége vagy a gyakorisága alapján alakítják ki a találati listát.
EZ A MÚLT!
MA
MÁR…
…több száz ismérvnek kell megfelelnie, több száz vizsgálaton kell átesnie és jól szerepelnie a weblapnak ahhoz, hogy előre kerüljön. Ezek között nagyon sok olyan feltétel van, ami már a weblap kialakításánál (egyszerű szöveges formátum (HTML) vagy Framek használata) vagy a szerkezet felépítésénél (a keresőrobotok oldalak közötti átjárhatósága) szerepet játszik.
A Google két olyan technológiát vezetett be a mai keresőoptimalizálási életbe, ami a „tegyük bele a kulcsszavakat temérdek sokszor a tartalomba és a forrásba” és „az sem számít, ha emberek számára értelmetlen a szöveg, de a keresőknek meg kell felelni” gondolatokat és elveket elvitte egy másik, sokkal inkább felhasználóbarát irányba.
1. PageRank Technológia:
A PageRank a Google szabadalmaztatott értékelési technológiája, úgy is
nevezhetnénk: fontossági mérce.
Legfőbb előnye, hogy az oldalak manipulálásával nem lehet kedvezőbb helyezést elérni a találati listában, mert nem csupán az a lényeg, hogy a kulcsszó hányszor szerepel az oldalon, hanem az is, hogy mások ajánlják-e az oldalt (van-e rá mutató külső hivatkozás, vagyis nem saját link), hányan ajánlják az oldalt (hány ilyen hivatkozás van), és nagyon fontos még, hogy kik ajánlják az oldalt (milyen fontos a ránk mutató link a Google szerint, vagyis mekkora a PageRank-je). A Google arra a feltételezésre épít, hogy az a fontos oldal, amire fontos oldalak mutatnak.
A Google ma már több mint 200 jelet vesz figyelembe a PageRank algoritmusaiban. Feladata hogy a teljes link struktúrát feltárja és meghatározza, hogy melyik weblap a legfontosabb.
A jó PageRank fontosságát figyelembe véve úgy gondolom, a téma részletes kifejtést érdemel. Ezért 2 hét múlva részletekbe menően vizsgáljuk ez a
technológiát.
2. Hypertext egyezés analízis:
A weblap forráskódját vizsgálja. A vizsgálódás könnyen elősegíthető és befolyásolható a weblap forrásában megadható meta bejegyzésekkel.
Szeretném hangsúlyozni, hogy a PageRank-hez hasonlóan a meta bejegyzéseknek is egy teljes hetet szentelünk (6. hét), ezért most csak érintőlegesen vizsgáljuk ezt a témát.
Az alábbi ábrák és a leírt folyamat segítségével egyszerűen ellenőrizhető, hogy a keresők számára legfontosabb bejegyzések szerepelnek-e a weblapunkban:
A. )
Elengedhetetlen, hogy a böngészőnk Menüsora meg legyen jelenítve.
Ugyan e nélkül is megtekinthető a forrás, de például Frame szerkezetű oldal esetében nem azt látjuk a forrásban, mint a keresőrobotok, amikor az adott domainhez tartozó tartalmat vizsgálják, hanem csupán egyetlen Frame – keret – tartalmát.
B. )
Ha nincs megjelenítve a Menüsor, akkor kattintsunk az egér jobb oldali gombjával a keresősáv alatti üres részre és a megjelenő beállítási lehetőségek közül jelöljük be a Menüsort.
C. )
A Menüsor „Nézet” menüpontjára, majd ott a „Forrás”-ra kattintva máris láthatjuk a weblapunk forrásadatait.
D. )
Amikor a keresőrobotok a weblapunkat vizsgálják, ilyen jeleket elemeznek az oldalakon.
A meta bejegyzések így jelennek meg a forrásadatokban:
meta name="Title" content="Képkeretezés"/
meta name="Keywords" lang="HU" content="képkeretezés_képkeretezés Budapest,"/
meta name="Description" lang="HU" content="Képkeretezés, képkeretek
forgalmazása, képkeretezés határok nélkül. Képkeretezés Budapesten. Képkeretezés
24 órán belül a hazai képkeret piac minden fajtájából."/
A kereső elemzi a forrás teljes összetételét, a hátteret, a szöveget, az ebben található kifejezések
összhangját a meta bejegyzésekkel, azt, hogy hasonló oldalakhoz képest milyen az összetétel, vizsgálja a visszatérő találatokat, a kifelé és befelé mutató linkeket és, hogy tartalmaz-e valamilyen manipulatív elemet.
Ezek, és persze még nagyon sok szempont figyelembe vételével hozza meg azt a döntést, hogy melyik a legrelevánsabb találat a felhasználók részére, és ezeket helyezi előre.
A téma további részletezését (3. hét 2. rész) néhány nap múlva folytatjuk.
+ EXTRA SEGÍTSÉG: 2 letölthető PDF állomány!
Jó munkát kívánok!
Üdvözlettel:
Reményi László
www.keresooptimalizalas-szakerto.hu