7. hét (1. rész):
Vizsgáljuk meg "Google szemmel" a weblapunkat: Statisztika készítése.
Azért fontos statisztikákat készítenünk weblapunkkal kapcsolatban, mert tisztában kell lennünk azzal, hogy milyen hatékonysággal működik, egyáltalán hatékonyan működik-e, milyen rendszeresen látogatják, ha elveszítjük az érdeklődését egy látogatónak, akkor azt a weblapunk mely részén veszítjük el.
Ha akciókat szervezünk vagy olyan hirdetésekért fizetünk, amiknek az eredményeit nem tudjuk saját magunk mérni, akkor soha nem lehetünk biztosak benne, hogy az akciós felhívás egyes részei vagy a sok hirdetés közül melyik milyen hatékonysággal szerepelnek, és azt sem tudjuk kideríteni, hogy melyiket érdemes folytatnunk és melyiket kell azonnal elfelejtenünk.
Ha Ön egy komolyabb CMS rendszert használ - önállóan tudja frissíteni a weblapját egy program segítségével - akkor biztosan tartalmaz a rendszer egy megbízható statisztikai modult. Azt gondolom, hogy az ebben rejlő lehetőségeket mindenképpen érdemes kihasználnia.
Mindenkinek különböző szempontok lehetnek fontosak ahhoz, hogy levonják a megfelelő következtetéseket, ezért egy univerzális statisztikai rendszert szeretnék ajánlani weblapja feltérképezésére. Ez a Google statisztikai programja, a Google Analytics. Ennek segítségével vizsgáljuk meg "Google szemmel" a weblapunkat.
Az Analytics használatával következtetéseket tudunk levonni:
1) Statisztikát készíthetünk a látogatókról
Google Analytics statisztika a látogatókról (grafikonos, számszerű, százalékos formában egyaránt)
Elemezhetjük a weblapunkra érkező látogatókat több szempont alapján.
Statisztikát készíthetünk:
- A látogatásokról.
- Az új látogatókról (akik most jártak az oldalon először).
- Az oldalak megtekintéséről (melyiket nézik, melyiket nem).
- Arról, hogy egy látogató átlagosan mennyi időt tölt az oldalakon.
2) Statisztikát készíthetünk arról, hogy a látogató milyen böngészőt, vagy operációs rendszert használ
Google Analytics statisztika a látogatóink által használt böngészőkről és operációs rendszerekről
Megtudhatjuk, hogy melyek azok a böngészők, amelyeken mindenképpen jól kel megjelennie és működnie a weblapnak.
3) Statisztikát készíthetünk arról, hogy a látogató földrajzilag honnan talált ránk
Google Analytics statisztika a látogatóink földrajzi elhelyezkedéséről
Megtudhatjuk, hogy hány országból jönnek látogatók az oldalainkra.
4) Statisztikát készíthetünk a látogatók hűségéről
Google Analytics statisztika a látogatók hűségéről (azaz, egy időszakon belül milyen gyakran jönnek vissza a weblaunkra)
Megtudhatjuk, hogy hányan térnek vissza többször is, és hányan nem jönnek vissza a weblapunkra soha többé.
Statisztikát készíthetünk:
- Hány alkalommal tért vissza.
- Mennyi idő telt el az egyes látogatások között.
- Milyen hosszúak a látogatások.
- Milyen mélyek a látogatások (hány oldalt néznek meg a látogatók).
5) Statisztikát készíthetünk a weblap közvetlen forgalmáról
Google Analytics statisztika a weblapunk közvetlen forgalmáról
Megtudhatjuk, hogy hányan ütik be a böngészőbe a webcímünket, és mi jellemzi őket, amíg az oldalon tartózkodnak.
6) Statisztikát készíthetünk a weblapra hivatkozó webhelyekről
Google Analytics statisztika a weblapunkra hivatkozó oldalakról származó forgalom alapján
Le tudjuk mérni, hogy a különböző a ránk mutató linkek közül melyiknek van a legnagyobb hatékonysága.
7) Statisztikát készíthetünk a különböző keresőkből hozzánk érkező látogatók arányáról
Google Analytics statisztika a keresőkből származó kattintási arányokról
Megtudhatjuk, hogy melyik az a kereső, amelyikre érdemes odafigyelnünk.
8) Statisztikát készíthetünk a látogatók keresőszó használatáról
Google Analytics statisztika a látogatók keresőszó használatáról
Megtudhatjuk, hogy melyik kulcsszót vagy keresési kifejezést beírva jutnak el hozzánk a legtöbben.
9) Statisztikát készíthetünk a látogatók szerint legnépszerűbb oldaltartalomról
Google Analytics statisztika a legnépszerűbb oldaltartalmakról
Megtudhatjuk, hogy melyik oldal tartalmát olvassák el a legtöbben és azt is, hogy melyiket nem nézik meg egyáltalán.
10) Statisztikát készíthetünk arról, hogy melyek a legfőbb céloldalak
Google Analytics statisztika a legfőbb céloldalakról
Megtudhatjuk, hogy melyik oldalon keresztül léptek be a weblapunkra a legtöbben, és ebből leszűrhetjük, hogy melyeket kell jobban népszerűsítenünk, vagyis megsokszoroznunk az ezekre mutató linkek számát és a tartalmat is vonzóbbá kell tennünk.
11) Statisztikát készíthetünk a fő kilépési oldalakról
Google Analytics statisztika arról, hogy melyik oldalunkon (nyitó vagy valamelyik aloldal) hagyják el a látogatók a weblapunkat
Megtudhatjuk, hogy melyik oldalon veszítjük el a legtöbb látogatót. Ha ez már rögtön a nyitó oldal, vagy az az oldal, amin keresztül a legtöbben belépnek a weblapunkra, akkor azonnal látszik, hogy drasztikus változtatásokra van szükség.
A kitűzött céljaink érdekében elengedhetetlenül fontos tudnunk, hogy milyen következményekkel járnak a tetteink. Statisztika nélkül vakrepülés az összes kampányunk, legyen az akciós termékek előtérbe helyezése, hirdetések feladása, új arculat kialakítása, más pozícionálás, és még sorolhatnám nagyon sokáig.
Ha nincs egy olyan eszköz a kezünkben, amivel megbízhatóan mérni tudjuk az eredményeket, a változásokat, akkor lehet, hogy úgy veszítünk nagyon sokat, hogy nem is tudunk róla miért következett be, csak azt látjuk, hogy csökken a bevételünk.
Következő témánk (7. hét 2. rész):
Vizsgáljuk meg „Google szemmel” a weblapunkat: Mi az, amit el tud olvasni (vagyis egyáltalán lát a kereső) és mi az, amit nem?
Jó munkát
kívánok!
Üdvözlettel:
Reményi László
www.keresooptimalizalas-szakerto.hu