8. hét: Konkurenciaelemzés, avagy:
Hogyan csinálják a versenytársak...?
Gondolom mondanom sem kell, hogy mekkora a jelentőssége annak, ha tudjuk, hogyan dolgoznak, mit tesznek meg, mit tartanak fontosnak a versenytársak a saját weblapjuk kialakításakor és fejlesztésekor. Ha elkezdjük mérni (egyes paraméterek alapján) és hasonlítani a sajátunkhoz, igazán sok lényeges különbség derül ki.
A konkurenciaelemzéssel talán az egyik legfontosabb kérdésre kaphatunk választ:
MIT TETT Ő (amit én nem tettem meg) AHHOZ,
HOGY ELŐTTEM LEGYEN A TALÁLATI LISTÁBAN? Annak érdekében, hogy könnyebben össze tudjuk hasonlítani a konkurens weboldalakkal a sajátjainkat, készítettem egy vizsgálati táblázatot.
A vizsgálati táblázat az alábbi linken keresztül elérhető:
>>> VIZSGÁLATI TÁBLÁZAT
LETÖLTÉSE <<< KITÖLTÉSI SEGÉDLET A VIZSGÁLATHOZ: ELVI SEGÉDLET:1.)A mintában piros színnel jelzett adatokat minden esetben töltsük ki, ezek vonatkoznak a saját oldalunkra. Ennek kitöltése akkor lesz kiemelkedő fontosságú, ha a saját oldal nem szerepel az első 10 találat között. Ilyenkor csak ezzel tudjuk összehasonlítani:
2.)
Az előre elkészített vizsgálati táblázatokban az adott kulcsszóra 10 helyezést (1 – 10-ig) készítettem elő. Ezek természetesen tetszés szerint bővíthetőek új sorok beszúrásával.
GYAKORLATI SEGÉDLET:
1.)
Először is írjuk be a kulcsszót vagy kifejezést a Google keresősávjába. Itt láthatjuk a találati listát 1-10-ig, az itt megjelenő találatokkal fogunk dolgozni.
2.)
A kulcsszót vagy kifejezést írjuk be a táblázatba is. Így egyszerűbben tudjuk átlátni majd a későbbiekben a vizsgált
kulcsszavakat, kifejezéseket:
3.)
Az első találat webcímét írjuk be a táblázatba:
4.)
Írjuk be a PageRank értéket: SeoQuake Toolbar ---> PageRank kijelző:
5.)
Írjuk be, hogy hány oldalt indexelt (vagyis térképezett fel) idáig a Google:
SeoQuake Toolbar ---> Google Index kijelző:
6.)
Írjuk be az oldalra mutató belső linkek számát (a weblapunkhoz tartozó linkek, amelyeken szerepel az adott oldalunkra mutató hivatkozás): SeoQuake Toolbar ---> Int. links kijelző:
7.)
Keressük meg, és írjuk be annak a belső oldalnak a PageRank mérőszámát, amelyik a legnagyobb értékkel rendelkezik: SeoQuake Toolbar ---> Int. links kijelző ---> A kérdőjelre kattintva lekérdezhetjük az egyes értékeket ---> A lefelé mutató nyílra kattintva csökkenő sorrendbe rendezhetjük az egyes értékeket, így azonnal látszik, hogy melyik a legnagyobb érték:
8.)
Írjuk be az oldalról kifelé mutató linkek számát: SeoQuake Toolbar ---> Ext. links kijelző:
9.)
Írjuk be az oldalra mutató külső hivatkozások számát: Google Toolbar ---> A lapra mutató linkek:
10.)
Írjuk be az oldalra mutató külső hivatkozások PageRank mérőszámát, amelyik a legnagyobb értékkel rendelkezik: Google Toolbar ---> A lapra mutató linkek ---> A megjelenő listában a SeoQuake segítségével automatikusan megjelennek az adott találat mérőszámai, innen leolvashatjuk a PageRank értékeket. A táblázatba a legnagyobb értéket írjuk:
11.)
Nézzük át figyelmesen az iménti listát. Keressük meg azokat az oldalakat, amelyeken nem szerepel a linkünk. Ezek gyűjtésére és rendszerezésére valószínűleg szükségünk lesz egy újabb táblázatra (nyissunk egy üres Microsoft Excel táblázatot), amelyben azokat a linkeket gyűjtjük mostantól, ahol hivatkozásokat szeretnénk elhelyezni a weboldalunkra.
A vizsgálati táblázatba írjuk be, hogy hány ilyen oldal létezik:
12.)
Ezek között lesz olyan, amelyikre nem fogadják el az ajánlásunkat, lesz olyan, amelyikre az oldal minősége miatt mégsem szeretnénk elhelyezni a linket és lesz olyan is, ahol fizetnünk kellene azért, hogy feltegyék a linkünket (és ezt valószínűleg nem minden esetben szeretnénk kifizetni).
Ha elhelyeztük a linkeket az egyes oldalakon, akkor jelöljük a vizsgálati táblázatban, hogy hány hivatkozást helyeztünk el:
13.)
Írjuk be a táblázatba, hogy hányszor szerepel a kulcsszó a TITLE-ben:
SeoQuake Toolbar ---> Density:
A megjelenő lap felső részében található a „Document info” rész, innen könnyen megállapíthatjuk a TITLE-ben található kulcsszavak számát:
14.)
Írjuk be a táblázatba, hogy hányszor szerepel a kulcsszó a DESCRIPTION-ben:
SeoQuake Toolbar ---> Density
A „Document info” részből, egyszerűen megállapítható a DESCRIPTION-ben található kulcsszavak számát:
15.)
Írjuk be a táblázatba, hogy hányszor szerepel a kulcsszó az oldal forrásában:
SeoQuake Toolbar ---> source
Az így megjelenő forrásadatokból megállapíthatjuk, hogy hányszor szerepel összesen az oldalon a kulcsszó:
16.)
Végül, de nem utolsó sorban, írjuk be a táblázat TEENDŐ rovatába a gondolatainkat a változtatásokkal, javításokkal, javaslatokkal kapcsolatban:
Ennél a pontnál az a cél, hogy összehasonlítsuk a saját oldalunk mérőszámait a rangsorban előttünk lévő oldal / oldalak mérőszámaival. Ha arra a következtetésre jutunk, hogy javítanunk kellene valamin, akkor írjunk egy feljegyzést magunknak a teendők közé.
Amint megoldottuk egyet a feljegyzéseink közül, törölhetjük a teendők közül.
Következő témánk (9. hét):
Nem vagyunk a találati listában, bár mindent megtettünk? Ott vagyunk, de azt az oldalt nem szeretnénk megmutatni?
Ne akarjuk manipulálni a Google-t!! Sokat veszíthetünk rajta!
Jó munkát kívánok!
Üdvözlettel:
Reményi László
www.keresooptimalizalas-szakerto.hu